Wednesday, August 3, 2011

rapat dan luruskan saf

salam `alaik!
alhamdulillah we manage to feel the sweetness of this month today
and of coz da 3 kali kite berteraweh
and the most common thing yg imam akan cakap before we performed our whatever solat
is rapatkan dan luruskan saf..pastikan bahu bertemu bahu and so on
but sadly said, just few people consider this thing
padahal bnda ini adalah salah satu perkara yang menjamin kesempurnaan solat
Rasulullah Sholallahu ‘Alaihi Wasalam bersabda (yang ertinya):
“Luruskan shaf-shaf kalian, karena meluruskan shaf termasuk kesempurnaan shalat”
(Hadits riwayat Bukhari, dalam Fathul Bari No 723)




susah nak menegur kan apatah lagi kalau kita berada ditengah2 mereka yg berumur..plus, kita bukan kenal rapat pon..just oh! itu org kampung darat laut tengah or whatever
tak tahu lah mereka tahu atau tidak yg kepentingan merapatkan saf..pernah sekali ku mengajak org balakng utk ke depan (di sebelahku) utk memenuhi saf dan malang nya die menjawab..eh x pe kan da ade sejadah sorg satu tu..and i was just like uh? -.-"

tahu x rahsia Rasulullah merapatkan perpaduan antara Muhajirin dan Ansar adalah dengan solat?and sudah tentu lah dengan merapatkan saf
Daripada Abu Masud, katanya:
"Rasulullah SAW menyentuh bahu kami sebelum solat sambil berkata, luruskan barisanmu (saf), jangan bengkok, nescaya yang menyebabkan hatimu berpecah-belah." (Hadis riwayat Muslim)
mungkin ini dapat refleks kembali kenapa umat sekarang tidak bersatu padu..ye lah kalau dah terang2 Rasulullah guna cara ini utk merapatkan ukhwah antara dua kaum yang x pernah bertemu sehinggalah membina tamadun islam yang disegani, kenapa kita nk ragu2 dengan keberkesanannya?wallahualam la im not an expert to talk about it
ada pula yang mungkin rasa ego utk rapat dengan jemaah sebelahnya..ataupun geli disebabkan status dan sebagainya..nauzubillah..moga we are not belong to this group..
Di dalam riwayat Abu Hurairah r.a.. dia berkata :
“Rasulullah biasa masuk memeriksa ke saf-saf bermula dari satu hujung (sisi) ke hujung yang lain, memegang dada dan bahu kami seraya bersabda, “Jangan lah kalian berbeza (tidak lurus safnya), kerana akan menjadikan hati kalian berselisih.” (Hadis Riwayat Muslim)
and mengikut science pon kalau ku x silap, dengan rapatnya saf kita maka akan dialirkan dari satu bahu ke bahu yang lain cas2 positif dan akan meresap ke dalam badan..wallahualam, kan setiap suruhan Allah itu tidak sia2?
hope so we are not take this thing just for granted..takut2 nanti x dapat pulak pahala hingga 27 kali ganda..and sape2 yang ade idea cara bagaimana nk menegur para jemaah utk merapatkan saf dengan cara yg sgt berhikmah, do drop ur suggestion, syukran!



p/s when i see someone beautiful, i tend to stare.sorry. *haha xde kait, just love this quote*
missmiza

6 comments:

Aqeelah said...

betul!
pernah sembahyang kat mane ntah, jemaah bagi dua,adoi,how to say and how to tarik diorang rapat2,help!rasa tak guna and tak memabntu dalam masyarakat ,help!
kita la yang kena bantu memahamkan orang,persoalan besar dia
HOW?

miza said...

kan3!!! aiyo geram kadang2..bole x cncentrate je nk solat sebab dok pk kenape org sebelah x move..
ok qq that was my question..dont steal it..hehehe

Aqeelah said...

penat kerah otak tak jumpa,
jumpa sebenarnya tapi it points back to us , i mean, kita la yang kena bagitau dia dan memang kena buat muka setebal kayu golf untuk approach dia kan?
aiyoo cmane la nak tegur makcik2 tu btw

miza said...

tau..and u know what..mcm makcik2 tu bace pulak entry ni..hari ni solat teraweh x renggang pulak..hahaha idk why la..hope esok pon mcm tu :D

hansuke said...

haha. yang amik gambar budak kecik tu tak solat ke?

miza said...

hansuke - hehe wallahualam..i just took it from tumblr :)