Friday, April 15, 2011

istiqamah

salam..wpun sedang mlalui masa2 kecelaruan jiwa, masih lagi ada akal utk recall ape2 yg berkaitan dengan diri..ingat Allah sentiasa ada dlam ape jua keadaan..dengan itulah dikurniakan kita idea atau hidayah utk kita berfikir..alhamdulillah..innallaha ma`ana, insha Allah He never far away bak kata maher zain :)


dua tiga hari ak giat jugak melompat2 blog, mcari kebenaran negara terchinta ni..pendek kate, bace pasal politik..aih..penat laa kita nk amek tau dah..setiap kali abes bace, yg mmpu cakap, wallahualam je..Allah maha tahu, yang itu cakap ini yang sane cakap ini..dan kita rasa x de guna sgt kot kita nak amek tau sgt..lebeh baik kita mmbina satu group kecil, yang kemudiannya akan menjdi satu group besar, yang akan menterbalikkan semua group2 yang tatau mane btl mana salah ni..hoho tggi x cita2 kita? btl laa kan..sbb cuba fikir, kalau kita bace pasal yang sana, dan dlam hati mmg da bpihak kat group lagi stu, mesti laa kita akan ketidakadilan utk mentafsir..dlam erti kata lain, kita jadi buta jugak wpun kebenaran di depan mata..wlhal dahulu masa zaman Rasulullah, Saidina umar ada je berbalah atau menyangkal pendapat nabi atau Saidina Abu Bakar, dan di situ lah terbentuk nya syura, dan kata sepakat di mana keadilan didahulukan, tercapai..bukan nya kita menyokong group, tp menyokong mana yang benar..n lagi satu, kalau x bersetuju, kita rasa x perlu kita nk menggunakan ayat yang rase nya x diajar dalam pengajian bahasa melayu sepanjang hayat..ok cth lah, mmg satu group tu terang2 mmg x btl, group yang mcm btl ni, perlu ke nk guna bahasa kasar2 mncela? kat c2 je da bg kita perspektif negative, satu group mmg da x btl, satu lagi group pon x de mncerminkan kebaikan..mungkin bkan group itu, mungkin hanya pengikutnya..ala mcm syiah laaa,, fanatik dengan Saidina Ali, smpai terpaksa rahsiakn kat mana kubur beliau,padahal beliau sendri adalah org baik..








kan lebih elok, kalau kita berusaha memperbaiki mutu group kita berbanding kita mencela group lagi satu wpun group itu bertubi2 mencela kita,,ingat janji Allah, kebenaran pasti dtg, x kan x percaya Allah? jgn laa cepat sgt melatah..dan kita perasan jugak selalu nye yang suke membuat serangan balas ni, orang2 muda..alhamdulillah..kamu semua ade jiwa utk menegak kebenaran..bagus da tu spirit tu.. tu laa name nya shabab! tp ingat2 laa,shabab dengan jantan tu lain..ade orang cakap, 'ni baru anak jantan namanya' nk tau apa beza nye? jantan tu kalau kalian mebalas dengan kasar, shabab kalau kalian diam, dan cube mencari base yang kuat supaya satu hari nnti x payah nk ckap2 besa automatik org akan ikut kita..kan tu cara nabi? qudwatul hasanah..and kita baru sedar, x guna kita tau mane pihak yang btl atau salah..ape mkne kita menuding jari kat org? kan kita pon boleh bangkit jadi hero jugak? sibuk cr salah org, diri sendiri pon belom elok lagi..mcm hari tu masa Mesir bjaya jatuh kan husni mubarak..ye, kita bahagia da hepi dengan kejayaan saudara kita di sana, tp apa pulak sumbangan kita pada islam pulak? dorg terang2 da dpat kejayaan menegakkan islam..kita? da berjaya tegakkan islam kat negara kita? belom kan? kita cume bjya menuding, mengomen, dan mencela..suda2 la..byk tnda2 kiamat ni..xde mase da, prepare diri dlu, dengan itu bole tukar masyarakat pulak..mula dengan individu muslim, baitulmuslim, then masyarakat muslim..insha Allah satu hr nnti ustaziatul alam dapat kita capai..jom kita tukar niat, kita jadi hero pulak! ok? :D







ok selingan bapak punya panjang xde kaitan dengan tajuk daa...kalau dlu masa blaja pendidikan islam kat skolah, cigu cakap istiqamah tu, konsisten, setiasa lakukan etc..tp sebenanya faham x apa tu konsisten..hr tu tym riyadhus solihin, keyown ade bagi analogi..kalau kita berpaut pada satu dahan atau penyangkut or watever, lame2 pnt x tgn? mstila penat kan, bole jadi kebas jugak..and tu laa kefahaman istiqamah yang salah selama ni..istiqamah, bukan semata2 wat bnde secara konsisten, tp kene wat somthngi secara berterusan, dan cuba jugak utk menambah nye dengan lebih lagi..makne nye, bile kita da berpaut pade dahan tu, kita kene cuba utk pnjt dahan tu supaya kita dapat mencapai dahan seterusnya..baru laa x kebas kan?heee..and sememang nya nk istiqamah sebenar2 nya sgt laa payah..mmg perlukan kesabaran dan mujahadah yng tggi sgt2..so lepas ni, masukkan lagi satu pemintaan dalam doa semua, supaya tingkatkan sabar ok? :)











mismiza

No comments: